Marketing In het digitale tijdperk, de moderne krantenadvertentie
Al sinds het begin der mensenheugenis bestaat er zoiets als marketing. In de oertijd zal dit niet meer geweest zijn dan mond tot mond reclame. Op het moment dat iemand uitzonderlijk goede speren kon maken en deze ruil daarvoor een lekker stukje vlees kreeg Iedereen in de gemeenschap dat vanzelf wel door, doordat ze elkaar vertelden over de goede speer. Dit is tientallen duizenden jaren zo doorgegaan, tot de komst van de drukpers. Vanaf dat moment konden steeds meer mensen lezen en maakte het geschreven woord een steeds groter deel uit van de promotie van producten of diensten.
Het digitale tijdperk
Met de komst van het internet en de inleiding van het digitale tijdperk is de manier waarop bedrijven hun producten of diensten aan de man brengen drastisch veranderd. Tot diep in de 20e eeuw was de primaire vorm van marketing gedrukte tekst en afbeeldingen. denk hierbij aan flyers en krantenadvertenties, maar bijvoorbeeld ook advertentie posters en billboards langs de snelweg. met de opkomst van het internet is digitale marketing een primaire bron geworden van nieuwe klandizie en bedrijven komen er niet meer onder uit om te promoten op het internet. dit brengt veel uitdagingen met zich mee, zeker voor ondernemers die digitaal minder vaardig zijn.
De verschillende aspecten
Online marketing is een zeer breed begrip. De meeste ondernemers weten wel dat ze een goed functionerende website moeten onderhouden en dat ze actief moeten zijn op sociale media. Het is alleen wel veel werk om dit allemaal te onderhouden naast de dagelijkse werkzaamheden. Een social media account heeft al snel dagelijks aandacht nodig op het moment dat je je account wilt laten groeien en steeds meer klanten wil bereiken en een website moet regelmatig geüpdate worden. Dit alles kost veel tijd en veel moeite voor iemand die niet is opgegroeid met computers en internet. Een ander aspect van digitale marketing dat niet over het hoofd gezien mag worden is de zoekmachine optimalisatie. Iedereen googelt wel eens iets, en de meeste mensen kijken niet verder dan de eerste pagina. Het is dus belangrijk dat je als bedrijf op de eerste pagina terecht komt. Dit is een ingewikkeld proces. Als je als ondernemer geen tijd hebt om hier de energie in te steken kan je de zoekmachine optimalisatie uitbesteden aan een linkbuilding specialist. Op die manier kom je bovenaan te staan In de meest gebruikte zoekmachines en is het voor potentiële klanten een stuk makkelijker om je bedrijf te vinden.